css menu by Css3Menu.com

Indonesië en mystieke schoonheid
De eerste tien jaren van mijn leven woonde ik in Indonesië. Heel dierbare herinneringen heb ik  aan dat land, vooral aan de weekends die de familie doorbracht in de koele bergen van Megamendung vlakbij Bogor. Het landschap is daar bergachtig, mysterieus, en biedt schitterende uitzichten op de theeplantages. De sfeer en het landschap van Indonesië maakten grote indruk op mij. Hoe intens die indruk was, is nog steeds te zien in mijn schilderijen. Die ademen een bijna mystieke schoonheid uit. Meestal kies ik voor verstilde landschappen en in zichzelf verzonken figuren. Mijn kleurenpalet is helder, divers en intens. Als je mijn werk moet onderbrengen in een kunststroming dan is dat het Symbolisme.
Tegenwoordig schilder ik ook graag met olieverf op paneel of doek.

Wie is Maggy?
Na haar Indonesiëtijd woonde Maggy in Voorburg. Ze volgde een opleiding tot directiesecretaresse, trouwde in de jaren '70 en trok naar Brussel waar ze vijftien jaar zou wonen. Ze heeft twee, intussen volwassen, kinderen. In Brussel leerde ze de kunst van het schilderen op zijde, in die tijd een nieuwe Franse methode. Maggy had aanleg en succes, en besloot deze kunstvorm ook aan anderen door te geven. In Brussel gaf ze tien jaar les in deze techniek. Er werden zijden shawls en kussens beschilderd, maar ook schilderijen gemaakt. Maggy exposeerde in en rond Brussel, individueel en in groepsverband. Samen met andere kunstenaars richtte zij "Artist Contact" op en exposeerde regelmatig met deze groep. In 1998 betrok Maggy een ruim appartement in Den Haag aan de drukke Van Alkemadelaan. Tot haar grote vreugde heeft ze er zelfs een eigen atelier. Maggy was lid van de "International Art Club of the Hague" en exposeerde regelmatig met deze club. Zij heeft sinds tien jaar les van Maurice Heerdinck, een befaamd Haagsche kunstschilder, die zij ook bij de IAC introduceerde voor het geven van portret- en model sessies.

Chinese techniek:
Maggy spant de zijde op hout of passe-partout. Ze prepareert de zijde zelf en maakt vervolgens met potlood de tekening op de zijde. Donker en licht worden aangegeven met Oost-Indische inkt, zodat een soort zwart-wit foto ontstaat. Daarna komt de invulling met aquarel- of acrylverf in meerdere lagen. Het gebruik van aquarelverf op zijde leerde ze van haar Chinese leraar Choi Ah Lee tijdens haar verblijf in Brussel. Door het gebruik van zijde als drager i.p.v. papier, worden kleuren dieper en intenser en is een verfijndere aquareltechniek mogelijk. Het effect is subliem.

Schilderen met olieverf:
Sedert 2002 heeft Maggy zich toegelegd op het schilderen op doek met olieverf. Zij maakt o.a. portretten, landschappen, stillevens, dieren en spiritueel werk. Zij expirimenteert graag met verschillende technieken zoals het beschilderen van kant op doek.
Wilt u meer informatie over mijn werk dan kunt u contact met mij opnemen en een email sturen naar maggyvdgraaf@gmail.com